Geen reden voor opnieuw activeren goederenspoorlijn Boxtel - Veghel - wel conservering voor toekomst
Gepubliceerd: donderdag 19 maart 2015 09:24
’s-Hertogenbosch – De provincie Noord-Brabant heeft op basis van een haalbaarheidsonderzoek geconstateerd dat er onvoldoende aanleiding is om de goederenspoorlijn Boxtel - Veghel opnieuw in gebruik te nemen. Gelet op de kosten van reactivering zijn er nu te weinig verladers die aangeven deze spoorlijn op afzienbare termijn te gaan gebruiken. Gedeputeerde Staten Verzoeken staatsecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu wel om de goederenspoorlijn voor eventueel toekomstig gebruik te behouden. In de media laat de gemeente Boxtel weten achter dit besluit te staan. Veghel is teleurgesteld
Het haalbaarheidsonderzoek is uitgevoerd door de provincie met betrokkenheid van stichting MCA en de gemeenten Veghel, Boxtel, Sint-Oedenrode, Schijndel en de terminalbeheerder Inland Terminal Veghel. In het onderzoek is onder andere gekeken naar de economische haalbaarheid van reactivering van de spoorlijn en de effecten ervan voor mobiliteit, natuur en landschap en ecologie in de regio. Ook is een maatschappelijke kosten/baten-analyse.
Slechts enkele verladers geven aan dat zij van de goederenspoorlijn gebruik willen maken. Op dit moment maken bedrijven in de regio Veghel gebruik van andere vervoersmodaliteiten zoals vervoer per binnenvaartschip of gebruiken andere spoorterminals. Gedeputeerde Van Heugten: "De onzekerheid over de potentiële vraag in verhouding tot de kosten van reactivering is een belangrijke reden om nu niet te investeren in deze spoorlijn. De provincie wil het vervoer per spoor blijven faciliteren en verzoekt het Rijk om de goederenspoorlijn te conserveren in de huidige staat zodat alle mogelijkheden voor de toekomst behouden."
De spoorlijn Boxtel - Wesel, ook wel het Duits lijntje genoemd, is de voormalige spoorlijn die het Duitse Wesel verbond met Boxtel, Gennep, Uden, Veghel, Schijndel en Boxtel. In 1978 verdween het goederenvervoer tussen Uden en Mill en in 1983 tussen Veghel en Uden, waarna de sporen werden opgebroken. In 2004 werd ook het goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel beëindigd. Vooral de gemeente Veghel en marktpartijen uit deze gemeente hebben sindsdien verzocht om de goederenspoorlijn opnieuw in gebruik te nemen. De bevoegdheid om de spoorlijn te reactiveren, te conserveren of te verwijderen ligt bij het Rijk, het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Prorail beheert het spoor.