City Management: ''Het gaat goed in het centrum van Schijndel''
Gepubliceerd: donderdag 12 februari 2015 21:31
Schijndel - In de commissievergadering van de gemeente Schijndel ging het donderdagavond over het City Managment en de reclamebelasting. Ook werd duidelijk dat het goed gaat in het centrum. Twee grote panden zijn in beeld van unieke winkelconcepten meldt het City Management, meer onder 'lees meer'. Er wordt in Schijndel belasting op reclameuitingen aan de gevels geheven omdat niet alle ondernemers aansluiten bij winkeliersvereniging. En zo zijn er toch financiële middelen om dingen te kunnen ondernemen. Zo krijgt het City Management jaarlijks tussen de 75.000 en 80.000 euro binnen. Maar volgens ondernemers buiten het 'centrum' worden deze gelden niet goed besteed meldde TVSchijndel eerder. Ferry Tausch (citymanager) vindt dat ook de Molenstraat en Centrum Noord erbij betrokken worden met evenementen en aankleding van het winkelgebied. ''Je kunt daar nu eenmaal niet alles organiseren’’. Meer over hieronder...
Vanaf de Rabobank tot en met Twan Vissers wordt er reclamebelasting geheven op basis van vierkante meters reclame op de gevel, zichtbaar vanaf de weg. Er zijn drie zones zones: Kernwinkelgebied, Molenstraat en alle rest. Dat gaat om respectievelijk 750 en 650 euro. Dat is een basis belasting voor tien vierkante meter reclame, daarna volgt een opslag.
Verdeling De verdeling van de gelden is volgens het City Management: 55% evenemten, 7,5% promotie en marketing, 7,5% belevingswaarde, 13% organisatie kosten en overige. Bij evenementen gaat het onder andere over Hartemert, Kinderboulevard, Sinterklaasintocht, Kerstmarkt en modezondag. Onder promotie en marketing valt onder andere de InSchijndel app. Deze app is overigens een succes: 4000 keer gedownload.
Onder het kopje belevingswaarde vallen de versieringen in het dorp zoals de carnavalsvlaggen, kerstverlichting en de bloemen in het centrum. Over dat punt zijn er onder andere onenigheden met ondernemers buiten het kernwinkelgebied. Maar dat is volgens de citymanager onzin: ''Ze vallen over de hoeveelheden versiering''. Maar deze bezwaren die in behandeling genomen moeten worden drukken de inkomsten van het City Management.
Leegstand Schijndel zit ver onder landelijk gemiddelde als het gaat om de leegstand. Maar dat is alleen op papier zo omdat de panden Hermitage en Vicaris niet worden meegeteld. Deze zijn namelijk nog nooit gebruikt en dan worden ze niet meegenomen. De overige panden worden steeds beter gevuld volgens de gemeente en het City Management. ''Er is ook interesse in twee grote panden met unieke concepten voor Schijndel''. De gesprekken daarover lopen nu.
De leegstand en verval van de ouden panden van Pour Vous en Griek zijn volgens de PvdA een grote smet. Wethouder Bart Claassen: ''Daar zijn we bezig om woonruimte te creëren, dat is een grote uitdaging in verband met regels zoals parkeerruimte.''