foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dag 9 - Marathonetappe hakt erin bij BAS Dakar [rustdag auto’s en trucks]

LogoTVSchijndelnieuwUyuni > Iquique - Na een nacht zonder assistentie verlieten de deelnemers gisteren maandag 12 januari in het tweede deel van hun marathonetappe Bolivia en keerden terug naar Iquique. Daar werd de etappe afgesloten met de beruchte reuzenafdaling. De motoren en de quads legden gisteren niet zoals de bedoeling was dezelfde afstand af als de auto’s op zondag [781 km]. De wedstrijdleiding had vanwege de barre omstandigheden besloten de afstand in te korten tot 416 kilometer. De auto's en de trucks mochten gisteren een dag genieten van hun welverdiende rustdag. Gisteren werden de motoren en de quads aan het eind van de dag weer herenigd met de auto's en de trucks in het bivak van Iquique, waarna de gehele Dakar-karavaan vandaag dinsdag gezamenlijk de weg terug richting Argentinië inzet, helaas zonder Jan van Gerven die eerder die dag uitviel.

Dag 9 BASDakar-team
Marathonetappe hakt erin bij BAS Dakar – veel zout, koud en veel water
"Dit zijn dagen die je je in het bejaardenhuis nog herinnert," sprak Sjors van Heertum aan de finish van de marathonetappe. "Door en door koud en nat, bij 2 graden door de modder, op 4000 meter hoogte. En dan moesten we ook Jan nog achterlaten en missen we Caspar nog." Die laatste, Caspar Schellekens bereikte rond 1 uur 's nachts de finish. Het tweedaagse retourtje Bolivia was, kortom, geen feest voor het BAS Dakar-team.

In de wetenschap dat hun maatje Jan van Gerven uit de wedstrijd lag, vertrokken Sjors van Heertum, Caspar Schellekens, Caspar van Heertum en Bastiaan Nijen Twilhaar uit Uyuni voor de terugreis naar Iquique. De natte kleren waren nog altijd nat, het regende nog altijd en de thermometer gaf 2 graden Celsius aan. "De condities waren extreem," vertelde Caspar van Heertum. "Die zoutplaat, de Salar de Uyuni, is zo groot als heel Brabant en er stond 20 centimeter water op. Ik weet een beetje wat zout doet aan de motor, dus Bastiaan en ik besloten al meteen om niet te hard te rijden om zo min mogelijk zout te 'pakken'. Toen we van die plaat af kwamen, hebben we goed de radiateur en andere onderdelen schoongemaakt. Wij hebben geen problemen gehad met de motor onderweg."

"Ik heb het gevoel dat ik op de Noordpool ben geweest, zo vreselijk koud," voegde Bastiaan Nijen Twilhaar toe. "Op het zoutmeer was het ook nog mistig. En spekglad, maar dat merkte ik pas veel later. Het is maar goed dat ik nergens voor heb hoeven te remmen. Op dat meer moesten we op 'cap' rijden. Ik heb steeds Cas in de gaten gehouden. Sjors en Caspar Schellekens ben ik uit het oog verloren."

Sjors van Heertum: "Je hoefde helemaal niet te navigeren: je kon van kapotte motor naar kapotte motor rijden. Ze stonden overal. De mijne bleef het gelukkig doen, tot aan de tankstop. Toen startte hij niet meer. Een paar toeschouwers wilden me wel aanduwen. Na twee meter sloeg 'ie aan. Het ging goed tot aan een 30 kilometer-zone. Ik remde af en de motor sloeg af. Geen beweging meer in te krijgen. De startmotor deed het niet meer en de accu was leeg. Daar kwam ik ook pas achter nadat ik met de satelliettelefoon het team had gebeld. Ik ben niet zo’n goede monteur dat ik zelf weet waar ik naar moet kijken. De opdracht was: massakabel eraf en startkabels erop. En verdomd, hij deed het! Ik ben samen met Jasper Riezebos verder gereden en heb ‘m niet meer laten afslaan."

Bij Caspar Schellekens sloeg het zout keihard toe. Ook hij had contact met monteur Bart van der Velden en die kon hem wel weer op weg helpen, maar de finish had Schellekens om middernacht lokale tijd nog niet bereikt. De duinen, de laatste 38 kilometer van de etappe, waren in de voorgaande dagen door de auto’s en trucks al kapot gereden. Zelfs rijders vooraan maakten opmerkingen over de bar slechte piste. In die omstandigheden, in het donker, na 1500 kilometer in twee dagen tijd, met alle ontberingen, besefte iedereen hoe moeilijk het was voor Schellekens om de finish te bereiken. Dat lukte, ver na middernacht. Op zijn tandvlees. Niet duidelijk is of hij nog van start kan in de negende etappe.

DAG 9 XDakar-team
XDakar beleeft zware Dakar tot nu toe
Dakar 2015 verloopt voor Team XDakar niet zonder problemen. De trucks hebben tot aan de rustdag veel tijd verloren door technische malheur en pech. Met de MINI ALL4 Racing daarentegen gaat het uitstekend en de zesde positie in het algemeen klassement onderstreept dat. De trucks hopen in de tweede week van Dakar meer vooraan te kunnen rijden en op te klimmen in het klassement. Ondanks de problemen staan Peter van den Bosch en Frits van Eerd wel in de top 20.

Erik van Loon is zeer tevreden met zijn Dakar tot nu toe. "We rijden nu iedere dag bij de top tien en algemeen op de zesde plaats. Het gaat heel er goed, we nemen geen risico’s en rijden constant. We hebben onderweg ook nagenoeg geen problemen gehad, dat is echt een fijn gevoel. Tijdens de tweede week gaan we dit vasthouden en dan zien we in Buenos Aires wel waar we staan."

De snelste XDakar-truck in het algemeen klassement is Peter van den Bosch op een vijftiende positie. "Het gaat niet zoals we willen, er is iedere keer wel iets. Maar, we houden iedere keer het geloof erin en we hopen dat we komende week toch naar de top tien toe kunnen. Vandaag lopen we heel de truck na en gaan we kijken wat we kunnen verbeteren om ons doel te verwezenlijken, de top tien halen. Het wordt lastig met ruim anderhalf uur achterstand, maar we gaan ons best doen."


Frits van Eerd rijdt op een 19e positie en wil eveneens graag naar voren toe. "We hebben al veel meegemaakt onderweg. Brand, gescheurde en gebroken leidingen en zo nog wel wat dingetjes. Gelukkig hebben we het onderweg steeds op kunnen lossen, ook samen met Eimbert of andere deelnemers. Maar, zolang we het kunnen repareren houden wij de moed erin en gaan we toch echt voor de top vijftien. De tweede week zal niet makkelijk worden, maar als we erin geloven kunnen we nog stijgen."

Voor Eimbert Timmermans bestaat de Dakar voornamelijk uit repareren en helpen. Dankzij zijn expertise en ervaring zijn alle drie de XDakar-trucks nog in de race. "We hebben al wat gesleuteld onderweg naar de rustdag zeg. Zelfs in het donker nog door de duinen heen gereden, voor de rust is het niet ideaal. Het is een zware kluif om alles aan de praat te houden en dichtbij de trucks te blijven. Ik hoop dat we de tweede week lekker kunnen rijden en er minder werk is aan de trucks."

In de tweede week gaat Team XDakar weer terug naar de stad waar Dakar 2015 is begonnen: Buenos Aires. De Argentijnse hoofdstad vormt het decor van de finish van de zwaarste rally ter wereld. Onderweg komen de deelnemers nog vijf verraderlijke stages tegen.

Dag10 dinsdag 13 januari, etappe 9: Iquique > Calama
Na vier dagen neemt de hele Dakar-karavaan op dinsdag afscheid van Iquique. Via een gezamenlijke route wordt de terugweg van de rally richting Argentinië ingezet. Na een etappe van 451 kilometer en een korte verbinding is het Chileense Calama het eindpunt van de negende etappe voor de motoren, quads, auto's en trucks.


Eerder verschenen nieuwsitems
• Begin-dag-9-jan-van-gerven-uit-de-rally-waar-heb-ik-dit-nou-weer-aan-verdiend
• Dag-8-van-gerven-probeert-bivak-te-halen-echte-marathon-voor-xdakar-trucks
• Dag-7-kromme-vooras-bij-van-den-bosch-eerste-deel-marathonetappe-zware-klus
• Dag-6-antofagasta-iquique-van-loon-van-5-naar-6e-plaats-xdakar-truckers-last-van-pechduiveltjes
• Dag-5-copiapo-antofagasta-van-loon-in-top-5-bas-rijders-helemaal-niet-uitgevallen

• Dag-4-chilecito-copiapo-peter-van-den-bosch-tiende-over-de-meet-drama-bij-van-eerd
• Dag-3-miserie-bij-xdakar-kruip-eens-in-een-draaiende-wasmachine
• Dag-2-villa-carlos-paz-naar-san-juan-uitputtende-extreme-hitte-mede-oorzaak-neutralisatie-motors
Dag-1-erik-van-loon-kan-me-geen-betere-start-wensen-9e-plaats-caspar-van-heertum-108e-plaats-na-1e-dag
 Nog-een-nachtje-slapen-voor-het-basdakar-en-xdakar-team
Meer-brabanders-over-een-paar-dagen-aan-de-start-van-dakar-rally-2015
RTL-GP-Dakar-pre-proloog-meer-brabanders-aan-de-start-in-dakar-ralley-2015
 

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

Woonwinkel

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

Mutsaars

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Bloemboetiek

Klik > website

Klik > Website

De Sok

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2024  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//