Dag 8 - Van Gerven probeert bivak te halen, echte marathon voor XDakar-trucks, Van Loon hoeft geen rustdag
Gepubliceerd: maandag 12 januari 2015 11:04
Uyuni-Iquique - Iquique/Iquique - Voor de motoren en quads was het gisteren zondag 11 januari eigenlijk etappe 7, dit in verband met de rustdag op zaterdag. Na een nacht van zaterdag op zondag zonder assistentie verlieten de auto's en trucks in het tweede deel van hun marathonetappe Bolivia weer en keerden terug naar Iquique, alwaar de etappe deze keer wel wordt afgesloten met de beruchte reuzenafdaling. De trucks moesten een etappe van 273 kilometer afleggen. De auto's, motoren en de quads kregen gisteren met een indrukwekkende afstand van 781 kilometer de langste Special Stage van de gehele rally voor hun kiezen.
Dag 8 XDakar-team Van Loon maakt tijd goed in de duinen en blijft op plaats 6 De marathonetappe, bestaande uit de zevende en achtste proef van de Dakar 2015, verliep bepaald niet vlekkeloos voor Erik van Loon, maar in het klassement wist hij zijn zesde plaats te consolideren. Met een Mini die volgens navigator Wouter Rosegaar ‘300 kilo zwaarder is door de klei’ zette Van Loon de twaalfde tijd neer. De winst pakte hij in de duinen in de laatste 38 kilometer. De auto’s startten in groepjes van vijf op de Salar de Uyuni, een uitgestrekt zoutmeer. Van Loon pakte meteen de leiding in zijn groepje, maar kreeg gezelschap van een Toyota. "We hebben 30 kilometer lang deur-aan-deur gereden. Toen werd helaas de centerdiff weer warm en moest ik gas terugnemen." Dat had heel vervelend kunnen uitpakken, maar waar anderen navigatiefoutjes maakten, was Rosegaar feilloos. Gisteren had de navigator veel last gehad van de hoogte van boven de 3000 meter, doordat hij niet kon drinken onderweg. Schele hoofdpijn was het gevolg. In Uyuni dronk hij bijna vier liter, zodat het op de terugweg naar Iquique weer goed ging. Door het puike navigatiewerk kon Van Loon op het wrc-achtige terrein dat volgde de achtervolging inzetten, maar net voor het geneutraliseerde deel bij de grensovergang naar Chili liep een band leeg. Het wisselen ging door de dikke laag klei en zout niet zo gemakkelijk als anders, waardoor Van Loon ietsje tijd inleverde. “Toen hebben we ons meteen voorgenomen om de laatste 38 kilometer duinen op alles of niks te rijden,” vertelt Van Loon. "Meteen na de start van het slotdeel liepen we al in op Laveille, die voor mij was gestart, en de kerel die dáárvoor zat, hebben we ook nog ingehaald. We zijn ongenadig hard door de duinen gevlogen." Daardoor bleven de verschillen op de eindstreep in Iquique beperkt, maar Van Loon voelt in het klassement de druk oplopen. Het verschil tussen nummer 5 (Bernhard ten Brinke) en nummer 8 (Stéphane Peterhansel) is slechts 29 minuten. "Er kan iedere dag iets gebeuren," weet Van Loon. "Wij hebben nu twee mindere dagen gehad. Peterhansel heeft twee goeie dagen gehad. Als die Peugeot heel blijft, wordt hij nog wel een bedreiging. Maar dat zien we na de rustdag wel. De auto is eraan toe. Die heeft te lijden gehad op de marathonetappe. Ik zelf ga net zo lief door. Ik zit nu lekker in het ritme. Voor mij hoeft die rustdag niet."
Echte marathon voor XDakar-trucks Peter van den Bosch ging als een speer door het beginstuk van de achtste etappe. Maar gaandeweg ging het mis. De truck liep nog maar op vijf cilinders en 150 kilometer voor de finish hield de koppeling ermee op. Door de duinen werden daardoor bijkans onneembare obstakels. Ook Frits van Eerd kwam niet vlekkeloos door de proef: kapotte en oververhitte leidingen en een kapotte velg hielden hem op. Het was niet alleen een marathonetappe, voor XDakar was het ook echt een marathon. Het eerste deel, de zevende etappe, ging nog best aardig. Van den Bosch moest een keer graven, Van Eerd verloor 20 minuten aan een kapotte remleiding. In het van de buitenwereld afgesloten bivak in de duinen konden de deelnemers weinig meer doen dan wat hoognodige service aan de trucks. "Het was heel rustig en knus, met maar 30, 35 trucks," vertelde Van den Bosch. "Een apart sfeertje." Vandaag reden de trucks voor een deel dezelfde weg terug naar Iquique. Doordat ze zodoende over hun eigen sporen reden, was het lastig navigeren. Dat was echter niet hét probleem voor Van Eerd. "Weer twee keer de achterremleiding," meldde navigator Charly Gotlib. "En een probleem met een leiding die boven de turbo loopt. Die raakte daardoor oververhit zodat we moesten stoppen om brand te voorkomen. Dan in een lange afdaling op een feshfeshpad lag er een rots onder het stof en reden wij een deuk in de voorste velg. Band wisselen, samen met nog twee andere deelnemers die juist hetzelfde lot hadden." Het leverde Van Eerd twee keer de negentiende tijd op. Die plaats neemt hij ook in op de algemene ranglijst.
Van den Bosch finishte als 21ste, wat knap is gezien alle problemen. "Op vijf cilinders kan ik de finish wel halen en op de paden lukte het ook nog wel zonder koppeling. Gewoon er tegenaan zetten en erin laten vallen. Maar in de duinen was het onbegonnen werk. Iedere keer moest ik stoppen, de motor afzetten, in de versnelling zetten en hophophop, daar gingen we weer. Maar ik kwam met geen mogelijkheid tegen die zandhopen op. We hebben een waypoint noodgedwongen laten liggen, dus daar krijgen we nog straftijd voor." In de slotfase gaf ook de afdaling naar Iquique nog een berg problemen. "We reden helemaal naar links, maar daar konden we niet naar beneden. Dus moesten we terug. We stonden vast in een duinpan, toen Bernhard ten Brinke achter ons kwam en moest uitwijken voor ons. Daardoor kwam hij ook vast te zitten en ontstond er een klein brandje onder de motorkap. Heel vervelend voor Bernhard, maar ik stond daar ook niet voor mijn lol in die duinpan." Met hangen en wurgen bereikte Van den Bosch uiteindelijk de finish. In het klassement staat hij nog dertiende, maar daar moet de straftijd nog bij worden geteld. Dag 8 BASDakar-team Van Gerven probeert bivak Uyuni te halen Caspar Schellekens, Bastiaan Nijen Twilhaar en Caspar en Sjors van Heertum hebben het eerste deel van de marathon erop zitten. Doorweekt na een hele dag in de slagregens te hebben gereden, kwamen zij aan in Uyuni, Bolivia. Jan van Gerven was toen nog druk bezig een oplossing te bedenken om zijn motor weer aan de gang te krijgen. Om half drie ’s nachts (Nederlandse tijd) was hij nog niet gefinisht. De 321 kilometer lange zevende etappe was loodzwaar door het slechte weer. Slagregens veranderden slootjes in kolkende rivieren en de paden in modderpoelen, waarin gaten niet meer te zien waren omdat ze vol water stonden. Op ongeveer 250 kilometer in de proef belandde Jan van Gerven met zijn motor in zo’n moddergat. Het was zo diep dat de motor letterlijk verzoop. Vaan Gerven reed op dat moment rond de 42ste plaats. Diverse andere rijders stopten bij hem om te helpen, totdat de andere BAS-rijders ter plaatse waren. "Jan had zelf geen juiste bougiesleutel bij om de bougie er uit te draaien om zo water uit de cilinder te pompen," vertelde Bastiaan Nijen Twilhaar. "Ik had die sleutel wel, maar wat we ook probeerden, het lukte niet om de motor weer aan de praat te krijgen." Vanwege de modder was het ook niet mogelijk om Van Gerven te slepen, vertelde Caspar Schellekens. "Daar was niet doorheen te komen met iemand op sleeptouw. Jan heeft ons op een gegeven moment verder gestuurd. Hij wilde niet dat wij door hem in de problemen zouden komen en zei dat hij het zelf zou proberen op te lossen. Desnoods zou hij lopend naar de finish gaan, zei hij. Ik hoop van harte dat het hem lukt. Het voelde niet fijn om door te rijden." Het was inderdaad onderweg al zwaar zat: bezorgd, moe, doorweekt en verkleumd over spekgladde paden en door kolkende stromen. "We moesten een riviertje over wat gewoonlijk droog staat, maar waar nu zoveel water in stond, dat Sjors en ik er lopend doorheen moesten om niet door de stroming onderuit te worden geduwd. Het was geen pretje, deze etappe, maar dat maakt het ook wel spannend. Het is toch Dakar."
Dag 9 maandag 12 januari - Uyuni – Iquique Motoren en quads [auto’s en trucks hebben een rustdag] Na een nacht zonder assistentie zullen de deelnemers in het tweede deel van hun marathonetappe Bolivia weer verlaten en terugkeren naar Iquique, alwaar de etappe deze keer wel wordt afgesloten met de beruchte reuzen afdaling. De motoren en de quads leggen, net zoals de auto’s gisteren, een indrukwekkende afstand van 781 kilometer af, en krijgen daarmee ook de langste Special Stage van de gehele rally voor hun kiezen. De auto's en de trucks mogen vandaag een dag genieten van hun welverdiende rustdag. Vandaag zullen de motoren en de quads weer herenigd worden met de auto's en de trucks in het bivak van Iquique, waarna de gehele Dakar-karavaan op dinsdag gezamenlijk de weg terug richting Argentinië inzet.