foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Winkelleegstand stijgt zevende jaar op een rij – Schijndel beneden gemiddeld

Schijndel beneden gemiddeldLandelijk / Schijndel - De jaarlijkse trendanalyse van onderzoeksbureau Locatus uit Woerden laat zien dat de leegstand van het aantal winkelpanden in 2013 stijgt van 6,4% naar 6,9%. De regionale verschillen zijn hierbij groot. De modebranche levert de meeste lege panden aan, maar vult ook weer de meeste panden in. 2013 blijkt bovendien het eerste jaar in deze eeuw waarin de groei van het aantal winkelmeters tot een halt komt. De totale winkelleegstand steeg vorig jaar met meer dan 1.000 panden naar ruim 15.000 leegstaande winkelpanden. Dat betekent een leegstandspercentage van 6,9%. Dat is stevige toename ten opzichte van begin 2013,  toen de leegstand 6,4% bedroeg. Het percentage leegstaande meters ligt met 7,3% nog iets hoger. De leegstand is hiermee voor het 7e jaar op rij toegenomen. In Schijndel is de leegstand beneden gemiddeld, in gemeenten als Sint-Oedenrode, Veghel en Uden is deze boven gemiddeld.

Regionale verschillen
De leegstand verschilt sterk in Nederland. De drie regio’s met de hoogste leegstand zijn Zuid Limburg (11,4%), Delfzijl en omgeving (10,9%) en Oost-Groningen (10,1%). Ter vergelijking, de regio Groot-Amsterdam kent met 3,9% een leegstand die ruim drie keer lager ligt.

Duur van leegstand
Uit onze analyse blijkt dat de meeste leegstand kortdurend is. Van alle leegstaande winkelpanden staat 44% minder dan een jaar leeg en nog eens 34% staat minder dan 3 jaar leeg. Uiteindelijk staat dus slechts 22% van de leegstaande panden langer dan 3 jaar leeg. Wat vooral opvalt is dat het aandeel panden dat langer dan 1 jaar leegstaat niet toeneemt, maar juist iets afneemt. Voor 5.665 van de ruim 14.000 panden die op 1 januari 2013 leeg stonden is dan ook dit jaar weer een nieuwe functie gevonden. 

Branches
Branches die voor  veel leegstand zorgden waren de videotheken, winkels die software verkopen en reisbureaus. Damesmode was de branche die voor de meeste leegstaande panden zorgde, maar gelijktijdig ook de branche die weer de meeste panden vulde.

Einde aan groei
In 2013 komt bovendien een einde aan de groei van het aantal winkelmeters.  Het aantal winkelpanden loopt al een aantal jaren terug, maar schaalvergroting zorgde ervoor dat het aantal winkelmeters bleef stijgen.

Conclusie
Locatus constateert een toenemende leegstand die zich voor een groot deel regionaal concentreert. Veel leegstand komt van branches die door moderne technieken hun bestaansrecht dreigen te verliezen. Het positieve nieuws is dat de markt nog steeds haar dynamiek behoudt. Er komt veel leeg, maar er worden evengoed heel veel panden opnieuw ingevuld. Bovendien zien we dat de markt zich aanpast aan de nieuwe realiteit. De sterke groei van het aantal winkelmeters is vrijwel tot stilstand gekomen.

Lacros

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Van Wanrooij

Klik > website

Klik > Website

Klaver

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Hart voor Schijndel

Klik > website

Klik > Website

Korsten tweewielers

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

De Sok

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Neutraal keuren

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Bouwman

Klik > website

Klik > Website

Voetselect

Klik > website

Klik > Website

Twan Vissers

Klik > website

Klik > Website

Easypos

Klik > website

Klik > Website

Mutsaars

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2019  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal