foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

11e etappe van Antofagasta naar El Salvador – Van Eerd 'gaar' na 9.57 uur in woestijn

LogoTVSchijndelnieuwEl Salvador - Gisteren donderdag 16 januari tijdens de Koninginnenrit, de 11e etappe van Antofagasta naar El Salvador [special stage: 605 km - verbindingsroute: 144 km] was Frits van Eerd na afloop hartstikke gaar. Het ritme van de elfde etappe van de Dakar beviel hem helemaal niet. Na anderhalf uur prutsen wegens de zoveelste kapotte turbo kon hij weer van voren af aan beginnen. "Die mannen in het achterveld zullen wel denken: daar heb je hem weer. En even later: daar is 'ie alweer." De meningen over de koninginnenrit van de Dakar 2014 lopen nogal uiteen. Frits van Eerd vond er niks aan. Om precies te zijn 9 uur, 57 minuten en 30 seconden deed hij over de 605 kilometer van Antofagasta naar El Salvador: ruim drie uur langer dan Gerard de Rooy. Met de 25e plaats die hem dat opleverde kon Van Eerd onmogelijk tevreden zijn. Eimbert Timmermans eindigde gisteren op de 35e plaats en Erik van Loon als 50e. Het is vandaag 38 graden.

Van Eerd: "Daarvoor ben ik hier niet gekomen en dat is niet waarvoor ik tien uur in de woestijn lig te harken. Ik probeer te vechten voor een zo goed mogelijk resultaat. Er zullen er best genoeg zijn die daar wel blij mee zijn, maar ik niet. Ik ben zo onderhand alleen nog maar hard aan het rijden om iedere keer weer het voltallige achterveld in te halen. Daar ben ik wel klaar mee."

Het zat ook weer niet echt mee. Van Eerd vertrok als 19de bij de start. Al na 40 kilometer stond de Jumbotruck met een kapotte turbo – de zoveelste deze Dakar. "Het begint routine te worden, de turbo vervangen. Duurt ongeveer anderhalf uur. En dan kun je opnieuw beginnen. De pistes lagen er toen al zo slecht bij, helemaal kapot gereden. Dan moet je kiezen: heel hard er overheen of de auto enigszins sparen. Het zat er een beetje tussenin." Met onderweg ook nog een lekke band en een keertje vastzitten in de duinen, was het dus bepaald geen topdag voor Van Eerd. "Vastzitten in de duinen overkomt ons eigenlijk nooit. Het zal er wel bij horen, bij zo’n dag worstelen." Van Eerd zat al lang en breed aan een koude cola toen Eimbert Timmermans het bivak in El Salvador bereikte. De reddende engel van XDakar was 11 uur en 34 minuten onderweg geweest. Timmermans hielp Van Eerd met zijn turbo en Erik van Loon met een reservewiel, maar reed ondertussen zelf met een gescheurd chassis dat met spanbanden bij elkaar werd gehouden. Op lastige stukken kon 'Timke' niet harder dan 40, 50 kilometer per uur.

Drie stenen te veel voor Erik van Loon in koninginnenrit
Erik van Loon krijgt niks cadeau deze Dakar. Na de aaneenschakeling van kapotte multiriemen lag het pijnpunt in de elfde etappe bij de wielen. De proef van Antofagasta naar El Salvador lag vergeven van de stenen. Met drie daarvan kwam de HRX Ford van Van Loon iets te hard in aanraking, met twee ontplofte wielen en nog eens twee lekke banden tot gevolg. Na een urenlange exercitie in de Atacama moest Erik van Loon er in het bivak in El Salvador uiteindelijk maar om lachen. "Wat moet ik anders? Hoeveel pech kun je hebben? Dit krijg je toch niet verzonnen…? We hebben Dakardagen gehad, zware Dakardagen gehad en dit was een heel zware Dakardag. En aan de auto lag het deze keer echt niet."


De 605 kilometer lange special, de koninginnenrit van deze Dakar, begon goed. Van Loon moest achterin het veld starten, maar haalde de ene na de andere auto in. “We hebben ze letterlijk afgestreept: een streepje voor iedere auto of truck die we inhaalden. Dat waren er best veel, terwijl inhalen niet altijd even gemakkelijk was in het feshfesh.”

In het hoog opwaaiende poeder zag Van Loon een kei over het hoofd. "Lekke band. Dus gauw wisselen en weer verder. Niks om je druk over te maken, dachten we. Toen was dat ook nog niet zo, maar 20 kilometer verderop vlogen we met 150 over een topje. Bij de landing klapte ik linksvoor op een steen. Het voor- en het achterwiel ontploften." De schade was aanzienlijk. De remleiding voor lekte, achter lekte de remklauw. Het achterwiel bleek geïmplodeerd, waardoor het er niet af te krijgen was. "Ik had de moed al opgegeven", vertelt Van Loon. "Onze reddingsbrigade – Eimbert Timmermans – stond nog uren achter ons en was bovendien bezig de turbo van Frits van Eerd te repareren. Ik heb het achterwiel vastgedraaid zodat het er niet af zou lopen maar nog wel kon bewegen. De remklauw was toch al kapot, dus die heb ik opgeofferd in de hoop dat die het wiel weer zou openduwen. Dat werkte nog ook, dus toen kon ik de laatste wielen er onder zetten."

Drie reservewielen moet doorgaans genoeg zijn voor een dag, maar met nog 480 kilometer voor zich zonder reservewielen zat Van Loon niet echt lekker. "Overal waar ik keek lagen stenen. Stenen, stenen, niks dan stenen. Ik werd er gek van. Maar we hebben goed gemanaged gereden: overal waar veel stenen lagen rustig aan gedaan. Het ging nog lang goed. De duinen gingen prima zelfs." Het klussen aan de wielen had wel anderhalf uur gekost en dus hobbelde Van Loon weer overal achteraan. De snelle pistes met opnieuw veel feshfesh in het laatste deel van de etappe waren al helemaal kapot gereden. 'Dus dan zoek je de kantjes op waar het nog enigszins intact is. Ik kwam met 120, 130 aan de buitenkant door een bochtje en zie in een flits een steen liggen, midden op de piste. Bam! Precies er bovenop: band lek. En die had ik niet meer. Alle drie de reservewielen lagen er al op."

Er zat niks anders op dan alsnog te wachten op Eimbert Timmermans, die nog een wiel voor de auto bij zich had. Complicerende factor was alleen dat van de truck van Timmermans het chassis was gescheurd en met spanbanden aan elkaar hing. De truck kon niet harder dan met een gangetje van 40 kilometer per uur over het parkoers. "We hebben tweeëneenhalf uur staan wachten. Eerst al anderhalf uur zoet geweest met repareren en nu nog eens een halve middag staan wachten." Van Loon drukte de wielen als 50e over de streep in El Salvador. Dat betekent dat hij in de twaalfde etappe weer achteraan moet starten. Dat lijkt nog een stevige te worden met veel zand, maar daarna gloort toch echt de finish in Valparaiso. "We zullen wel zien wat het morgen weer wordt. Het lijkt wel of we de finish niet mogen halen. Het scheelde vandaag niet veel, maar we staan er toch weer."

Dag 12 - DakarVrijdag 17 januari Etappe 12 - El Salvador - La Serena
Special stage: 350 km - verbindingsroute: 349 km
In de voorlaatste etappe kan het doorslaggevende verschil worden gemaakt in een 350 km lange special stage richting La Serena. Opnieuw zullen de deelnemers te maken krijgen met zandduinen. Worden er vandaag kostbare seconden verspeeld door podiumkandidaten die vast komen te zitten in het diepe woestijnzand?

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2025  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//