foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Dag 6 van Tucumán naar Salta – Van Eerd blij met 20e plaats, vandaag rustdag

Dag 6 - XDakar Timmermans-2Salta – De 6e etappe van Tucumán naar Salta gisteren 10 januari [motoren/quads | special stage: 400 km - verbindingsroute: 64 km, auto's | special stage: 424 km - verbindingsroute: 270 km, trucks | special stage: 196 km - serbindingsroute: 394 km] heeft voor het XDakar-team wel tot problemen geleid maar alle drie de mannen zitten nog in de wedstrijd. Dat Le Dakar de zwaarste rally ter wereld is, bewijst deze editie. Sinds de verhuizing van Afrika naar Zuid-Amerika zijn er voor de rustdag [vandaag zaterdag 11 januari] nog nooit zoveel uitvallers geweest. Alles is extreem deze wedstrijd, de temperatuur is heel hoog  [vandaag valt het mee 28 graden], het zand is erg zwaar en het parcours is verraderlijk.

Dag 6 - XDakar - Van EerdFrits van Eerd: happy met een 20e plaats
Voor Frits van Eerd, Charly Gotlib en Peter Vervoort lijkt de rally goed te starten. Op de eerste proef zetten ze goede tussentijden neer, maar een lekke band gooit roet in het eten. Het gevoel in het begin is goed, nu moet het geluk nog aan hun zijde komen. De tweede etappe gaat beter voor Van Eerd. Door beheerst te rijden, blijft hij uit de problemen en rijdt hij naar de 16e plaats. Ook in de derde etappe zet Van Eerd een 16e tijd neer. "Dit kon sneller, ik heb een aantal lekke banden gehad en daarmee veel tijd verloren," zegt Frits na de stage. Dat Dakar 2014 vol met verrassingen zit, merken Frits, Charly en Peter in etappe vier. Zij zien een afstapje niet en de DAF krijgt een flinke klap. Hierdoor breekt de vering, slaat de cardanas door het carter en gaat de turbo kapot. Samen met Eimbert Timmermans lappen ze de truck op en 's nachts werken de monteurs hard om de truck weer klaar te krijgen. Ook tijdens etappe vijf en zes verliest Van Eerd wat tijd. Onder andere door een aantal lekke banden en doordat zij moeten zoeken naar een waypoint. Van Eerd eindigt als 18e. Frits, Charly en Peter sluiten de eerste week af als 20e en willen in de tweede week nog een aantal plaatsen stijgen.

Dag 6 - XDakar TimmermansEimbert Timmermans: de helpende hand
Het klassement is voor Eimbert Timmermans, Eric Verhagen en Nick Verhoeven niet het belangrijkste. Iedere dag heelhuids finishen wel. Onderweg hebben ze zelf nog maar weinig problemen gehad, maar hebben ze wel al veel anderen geholpen. "Tijdens de vierde etappe belt Erik Wevers mij al voor de start van de proef met de vraag waar ik zit. Zo snel mogelijk naartoe gereden en hem geholpen met de auto. Even later belt Frits dat er olie lekt uit de carter. Ook daarheen gereden en de truck gerepareerd. Ondanks de reparaties ben ik tevreden over het tempo dat we rijden. We zitten kort achter de top qua tijden, dus mogen iedere dag op een mooie plaats starten zodat we de aansluiting met de auto's hebben," vertelt Eimbert. Een van de weinige problemen die Timmermans zelf heeft, is een storing in een sensor. Hierdoor rijdt de truck maar 30 kilometer per uur. Nick en Eimbert bedenken samen, met de bezemwagen op hun hielen, om de sensor los te draaien. Dat werkt en ze rijden weer lachend verder. Eimbert staat 33e in het algemeen klassement. Maar, zoals gezegd maakt het voor Eimbert niet uit waar hij staat zolang hij op de proeven maar dichtbij de toprijders zit.

Dag 6 - XDAkar - Van LoonErik van Loon: top tien tijden
De rally van Erik van Loon en Wouter Rosegaar begint goed met een verrassende tiende plaats. "Top tien in dit startveld is heel erg goed, hopelijk kunnen we deze snelheid vasthouden tot het eind," vertelt Erik. Met de snelheid zit het wel goed, ook tijdens de tweede etappe, maar de HRX Ford is niet betrouwbaar. Al vrij vroeg in de tweede etappe heeft Van Loon problemen met zijn remmen, maar omdat de reparatie veel tijd in beslag neemt, besluit hij door te rijden. In de duinen gaat het mis voor Van Loon en Rosegaar. De multiriem loopt eraf en het repareren kost ruim drie uur. "Hij is mooi, hij is snel, maar absoluut niet betrouwbaar," zegt Van Loon over de auto. Zij laten de malheur achter zich tijdens de daaropvolgende etappes. Wederom rijden Erik en Wouter tijden in de top tien. Zowel door snel te rijden, maar ook dankzij de navigatie van Wouter. Op een punt waar veel mensen zoeken naar een waypoint, weet Rosegaar deze snel te vinden en kunnen zij snel verder. De top 15 komt langzaamaan weer in zicht, maar vlak voor de rustdag worden zij nog even opgehouden door wat kleine problemen. Een motor die warm loopt, een lekke band en een kabelbreuk zorgen voor wat tijdverlies. Voorlopig staan zij 18e in het klassement en zijn zij de beste Nederlanders, maar ook de tweede week van Le Dakar is zwaar. Op welke positie Erik en Wouter dus eindigen in Valparaíso, dat is nog afwachten.


Vandaag zaterdag 11 januari is het rustdag in Salta
rustdag dakar
[Foto: rustdag in Salta [bron RTLGP Dakar]

Ook week twee wordt zwaar

De Dakar rally kent al veel uitvallers en, helaas, ook het eerste sterfgeval. Motorrijder Eric Palante is op 10 januari dood aangetroffen bij zijn motor. XDakar leeft mee met de nabestaanden van de 50-jarige Belg. Week twee van de zwaarste rally ter wereld zal ook zeker niet eenvoudig zijn. In Chili moeten er weer zware duinen worden overwonnen en zal het ploeteren worden in het zand. Volgende week zaterdag, op 18 januari, is de finish in Valparaíso. Maar voor nu, geniet XDakar van een wel verdiende rustdag!


Etappe 7 zondag 12 januari
dag 7 - motoren-quadsSalta naar Uyuni | motoren/quads special stage: 409 km - verbindingsroute: 373 km
Na een welverdiende rustdag worden de motoren en quads in etappe 7 alweer meteen op de proef gesteld met het eerste deel van de tweede marathonetappe deze rally. De rijders zullen in deze etappe voor het eerst in de historie van Le Dakar kennismaken met Bolivia. In het bergachtige gebied zal navigeren deze etappe een flinke uitdaging worden. Aan het einde van de dag zullen de rijders opnieuw zonder assistentie van monteurs het bivak opzoeken, dat zich in Uyuni maar liefst op 3,500 meter hoogte bevindt.

dag 7 - autos-trucksSalta – Salta | Auto's - special stage: 533 km - verbindingsroute: 230 km
Trucks - special stage: 525 km | verbindingsroute: 230 km
De zevende etappe is er voor de auto’s en trucks een van uitersten. De rijders blijven in tegenstelling tot de motoren in Argentinië, alwaar ze in het eerste deel van de etappe vooral te maken krijgen met steenachtig gebied. Na een stuk waar het vooral draait om topsnelheid wordt de techniek van de rijders op een hoogte van 3,500 meter op de proef gesteld. Aan het slot van de etappe zullen de deelnemers een duizelingwekkende zoutvlakte van ruim 20 kilometer moeten oversteken.

Bouwman

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Van Wanrooij

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

Twan Vissers

Klik > website

Klik > Website

Neutraal keuren

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Mutsaars

Klik > website

Klik > Website

Voetselect

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

De Sok

Klik > website

Klik > Website

Korsten tweewielers

Klik > website

Klik > Website

Easypos

Klik > website

Klik > Website

Klaver

Klik > website

Klik > Website

Hart voor Schijndel

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2019  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal