foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

1e etappe Rosario naar finishplaats San Luis – Timmermans eindigt voor Van Eerd

LogoTVSchijndelnieuwSan Luis – Gisteren zondag 5 januari 2014 was het 34 graden tijdens de eerste ralleydag. Een lekke band kostte Van Eerd, zijn navigator Charly Gotlib en monteur Peter Vervoort van het XDakar-team dik twintig minuten. De Jumbotruck kwam als 27e over de streep; bij het tussentijdse checkpoint lag Van Eerd nog op een prachtige zevende plaats. De tweede truck van XDakar, bestuurd door Eimbert Timmermans, finishte probleemloos op de 19e plaats. Timmermans start dus morgen vóór Van Eerd. "Een dag om in te lijsten." Zo noemde Erik van Loon de eerste etappe van de Dakar 2014. Van Loon zette een scherpe tijd neer en wist op de eerste dag meteen beslag te leggen op een top 10-plaats. "Het is misschien raar om het te zeggen over een etappe van slechts 180 kilometer, maar ik beschouw het als een van mijn beste etappes ooit. Misschien wel dé beste. Ik ben in elk geval nog nooit zo goed aan de Dakar begonnen als nu." . In dit veld en in deze etappe werden Erik en Wouter tiende. Hieronder vindt u het verslag van het BASDakar-team.

BAS-trio zonder problemen door eerste etappe
De drie motorrijders van het BAS Dakar-team zijn zonder problemen door de eerste etappe van de Dakar 2014 gerold. Hans Vogels finishte in zijn eerste Dakaretappe ooit op een uitstekende 38e plaats. Jan van Gerven bereikte de eindstreep als 82e, Sjors van Heertum reed de 88e tijd. De etappe van Rosario naar San Luis was een lange, van in totaal 809 kilometer. Na 400 kilometer over de weg begon de special, die ondanks de beperkte lengte van 180 kilometer zeker niet eenvoudig was.

38 – Hans Vogels
"Het was een technische proef, die mij wel goed lag. Het leek erg op de proeven die we in het WK enduro kennen, maar dan langer en op roadbook. Doordat er iedere halve minuut twee rijders startten, was er heel veel stof. In het stof zie je niets, dus ik heb heel rustig gereden en soms zelfs even gewacht tot ik weer iets kon zien. Ik heb nul komma nul risico genomen. Zodra er een beetje wind was en het stof wegwaaide, heb ik aangezet en kon ik wat gaten dichtrijden. De laatste 40 kilometer reed ik in mijn eentje en kon ik lekker doorrijden. Ik ben toch wel verrast met dit prima resultaat. Ik had niet gedacht dat ik nu al bij de eerste veertig kon rijden. Dat is echt boven verwachting. Ik moet nu wel oppassen dat ik niet overmoedig word. Het is best zo, ook als ik morgen zestigste word. Ik moet mezelf niet opjutten, geen gekke dingen doen en vooral niet vallen. Ik heb geen last gehad van mijn schouder en dat geeft veel vertrouwen."

82 – Jan van Gerven
"Het was toch wel goed te merken dat ik een jaar niet op een zware rallymotor heb gereden. Het duurde toch wel tot 100 kilometer in de proef voordat ik mijn draai een beetje begon te vinden. Zo’n technische proef met al die stenen kennen we bij ons in Nederland ook niet, dus daar moest ik ook aan wennen. Ondanks dat ik voor mijn gevoel niet lekker heb gereden, is het toch best goed gegaan. Ik heb een redelijk tempo kunnen rijden en ben niet al te veel tijd verloren. Morgen de duinen in. Dat ligt me veel beter. Zo kom ik vanzelf weer in het goede ritme."

88 – Sjors van Heertum [uit Schijndel]
"Het was wel een lange dag hoor. Om half vijf vanmorgen zijn we vertrokken. Meteen 800 kilometer; ik heb nu al een houten kont. De start van de special was wel even een bijzonder momentje. Het voelt heel goed om dit eindelijk mee te kunnen maken. De proef zelf vond ik eerlijk gezegd niet zo spannend. Je moest wel goed opletten, want er zaten een heleboel akelige bochtjes in, waar je flink de fout in kon gaan. En het was erg warm, wat best hinderlijk is. Ik heb geen risico genomen, maar wel lekker doorgereden in mijn eigen tempo. Als ik een beetje rond deze plaats kan blijven rijden en voor de quads uit weet te blijven – die dingen maken zo veel stof – ben ik dik tevreden."


Dag-2-San Luis - San RafaelDag 2: San Luis – San Rafael | 724 km - een verbinding: 365 km en de special: 359 km
De eerste motor begint vandaag 6 januari om 13.00 uur Nederlandse tijd aan de tweede special. Deze proef zou, in het eerste gedeelte tenminste, de snelste van deze Dakar zijn. De deelnemers krijgen de eerste duinen voor de kiezen: de grijze duinen van Nihuil. In het verleden is al gebleken dat die bepaald niet eenvoudig zijn en deze keer zal het nog intensiever zijn. De motoren/quads rijden deels een andere route dan de auto’s en de trucks. De motoren rijden daardoor 74 kilometer minder dan de auto’s.

Easypos

Klik > website

Klik > Website

Mutsaars

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Woonwinkel

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

Guus Auto Service

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Twan Vissers

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

De Sok

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2021  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//