VIDEO: Tan auto's club zuid Citroens bij Vorstenbosch in Schijndel
Gepubliceerd: maandag 23 september 2024 10:03
Schijndel - Schijndel - TAN-Zuid is de grootste onderafdeling van het landelijke TAN. Dat staat voor Traction Avant Nederland, een vereniging die inmiddels 60 jaar bestaat en meer dan 1000 leden heeft, waarvan de meesten in het bezit zijn van een Traction Avant.
Verder organiseren zij diverse keren per jaar op diverse locaties in hun regio Technische Controles, zoals die in Schijndel bij de firma Vorstenbosch, die zijn garage kosteloos aan TAN ter beschikking stelt. Een garagist dus met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Men is die garages dan ook altijd erg dankbaar.
De club heeft een eigen onderdelenmagazijn, heeft een 20-tal garages aangewezen als TAN-erkende garages en dat betekent, dat de bezitter van een Traction Avant zijn of haar auto bij een dergelijke garage vertrouwd kan laten repareren, omdat zo'n garage aantoonbaar heeft bewezen veel verstand te hebben van de Traction Avant en in staat is (o.a. door het bezitten van diverse speciale gereedschappen) de Traction Avant deugdelijk te kunnen repareren. Sommigen kunnen een Traction Avant zelfs in nieuwstaat terugbrengen.
De Traction Avant is vanwege zijn leeftijd niet meer APK-plichtig. Helaas beseft niet iedereen dat een oude auto door (langdurige) stilstand achteruitgaat en zelfs ernstige gebreken kan gaan vertonen, denk bijvoorbeeld aan vastgeroeste remcilinders waardoor met die remcilinder niet meer geremd kan worden. Maar ook gebreken, die zich heel geleidelijk, en daardoor vaak door de eigenaar niet opgemerkt, ontwikkelen. Een voorbeeld is de remvloeistof, die hygroscopisch is, hetgeen wil zeggen dat die vloeistof water aantrekt. Al bij 5% water in de remvloeistof moet deze worden vervangen. Helaas kun je dat niet zien: het wordt dan ook altijd bij een technische controle gemeten.
TAN, en dan met name ook TAN-Zuid, vindt het zeer belangrijk dat de leden in een veilige auto rijden en omdat te bereiken, organiseren zij regelmatig sleuteldagen, waarin wordt uitgelegd hoe de Traction Avant in elkaar behoort te zitten, hoe delen van de auto werken en hoe je op kunt merken dat er iets niet in orde is.
Bij zo'n Technische Controle wordt een complete checklist doorgenomen, wordt een remmentest gedaan, verlichting nagekeken, gekeken of diverse spelingen binnen de toleranties vallen, worden de banden bekeken, niet alleen op profiel maar ook op haarscheurtjes, want die banden zijn vaak best op leeftijd. Echter, in tegenstelling tot een APK, kunnen zij geen voertuigen afkeuren. Ze zijn immers niet APK-plichtig. Daarom zijn hun aanbevelingen en adviezen niet bindend. Zij dringen wel aan om hun aanbevelingen en adviezen op te volgen, omdat een voertuig wel aan de wettelijke eisen moet voldoen, net zoals een voertuig dat wèl APK-plichtig is.
De Technische Commissie van firma Vorstenbosch bestaat uit Ben Mooren, die vooral de sleuteldagen voor zijn rekening neemt. Dan is daar Arend Petersen Nobbe, die de Technische Controles organiseert. Huib de Bruine, Cees Bakker en Siraar Jans zijn Technische Controleurs en Paul Flentrop is daarvoor in opleiding.