Optimisd scoort goed in prestatieonderzoeken – klanten tevreden en 6e plaats sociale dienst van Nederland
Gepubliceerd: zondag 18 augustus 2013 13:07
Schijndel / Veghel - De intergemeentelijke sociale dienst Optimisd heeft onlangs in haar bestuur een tweetal onderzoeken besproken waaraan zij heeft deelgenomen. In het eerste onderzoek werd de klanttevredenheid gemeten en afgezet ten opzichte van de landelijk gemiddelden. In het tweede onderzoek, genaamd Beste Sociale Dienst van Nederland, werd onderzocht hoe sterk de bedrijfsvoering van de organisatie is om de haar opgedragen taken zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Hieronder leest u de bevindingen van beide onderzoeken. [foto: bezoekadres Optimisd in Veghel]
Klanttevredenheidsonderzoek - Klanten tevreden over intergemeentelijke sociale dienst Optimisd Klanten van de intergemeentelijke sociale dienst Optimisd zijn positief over de dienstverlening. De beoordeling ligt met een 7,4 ruim boven het landelijk gemiddelde. Klanten die geen uitkering ontvingen, maar een aanvraag indienden voor een andere minimaregeling gaven gemiddeld een 7,8 als rapportcijfer. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het klanttevredenheidsonderzoek. Deze hoge tevredenheid is geen reden voor Optimisd om stil te blijven zitten. In het najaar zal Optimisd een klantenpanel vormen om de ontwikkeling van haar dienstverlening in overleg met klanten verder vorm te geven.
Beste Sociale Dienst van Nederland - Optimisd eindigt op de 6e plaats De wijze waarop Optimisd haar organisatie aanstuurt, heeft geleid tot een verdienstelijke zesde plaats bij de verkiezing Beste sociale Dienst van Nederland. "Het deelnemen aan een dergelijk onderzoek doen wij niet voor een hoge eindklassering maar om ervan te leren. Zo herkennen wij wat wij goed doen en wellicht van andere sociale diensten nog kunnen leren", aldus directeur Victor Fijneman. Op het terrein van re-integratie en juiste uitvoering van de wet scoort Optimisd net zo hoog als de nummer 1 uit het onderzoek. In vergelijking met andere sociale diensten scoort de telefonische bereikbaarheid laag vanwege het telefonisch spreekuur. Verbetermogelijkheden van de telefonische bereikbaarheid zullen worden onderzocht onder meer in overleg met het klantenpanel.
Beide bovengenoemde rapporten zijn te downloaden via de website van Optimisd: www.optimisd.nl.