Politiebureaus Veghel en Schijndel blijven als steunpunten behouden
Gepubliceerd: donderdag 21 februari 2019 11:19
Meierijstad - Bij de vorming van de Nationale Politie in 2012 is ook een Strategisch huisvestingsplan 2013-2025 korps Nationale Politie ontwikkeld als taakstellend kader voor de realisatie van een passende huisvestingsportefeuille ter ondersteuning van de operatie van het korps Nationale Politie. In het Strategisch Huisvestingsplan zijn ook afspraken gemaakt over de huisvesting van de wijkteams binnen de basisteams. In Boxtel komt voor het politieteam Meierij de hoofdpost. Uitkomst van de strategische overleggen is dat er zowel in Veghel als in Schijndel politiebureaus gevestigd blijven. Het bureau in Veghel (A-locatie) wordt door de gemeente van de politie aangekocht, verbouwd en gedeeltelijk verhuurd. Het bureau van Schijndel aan de Kerkendijk, ook eigendom van de politie, wordt niet door de gemeente aangekocht, op termijn verkocht, wellicht door de politie gedeeltelijk terug gehuurd of verhuist naar een andere locatie in het centrum. Het wijkteam Sint-Oedenrode/Schijndel krijgt een steunpunt voor 40-50 personen. De (extra) financiële consequenties voor de komende jaren moeten op 28 maart door de raad worden goedgekeurd. Nationale wens Vanuit de taakstelling om te komen tot een compacte huisvestingportefeuille wil de Nationale Politie dat zowel het politiebureau van Schijndel als dat van Veghel wordt verkocht. "Als gemeente willen we ons samen met de veiligheidspartners inzetten voor een veilige leefomgeving.(..)" Dit is een letterlijk citaat van de ambitie binnen het programma Veiligheid van het Mijlpalendocument.
Verkopen en terughuren De veiligheid in Meierijstad en de daarbij behorende optimale samenwerkingsrelatie met de veiligheidspartners van Meierijstad, in het bijzonder de Nationale Politie, acht het college van het grootste belang. Een goed functionerende politie in Meierijstad wordt enorm belangrijk gevonden. Logisch gevolg hiervan is dat de verkoop van de twee politiebureaus in Schijndel en Veghel direct de aandacht van het college heeft gekregen. Temeer daar aan het college namelijk als eerste is gevraagd of zij de gebouwen willen kopen (en vervolgens verhuren aan de politie). Het college neemt de stelling in dat voor haar de optie dat de politie in Schijndel of Veghel verhuist naar een locatie op een bedrijventerrein in ieder geval niet acceptabel c.q. niet bespreekbaar is.
Nabijheid, herkenbaar en aanspreekbaarheid Voor het beleidsveld veiligheid zijn zowel in de Mijlpalen van Meierijstad als in het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 beleidsdoelstellingen opgenomen waaronder "Het vergroten van de nabijheid, herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie evenals de gemeentelijk toezichthouders".
Samenwerking BOA's In deze beleidsperiode wordt gewerkt aan het vergroten van de nabijheid en aanspreekbaarheid van onder andere de politie. Een adequate huisvesting op een toegankelijke en herkenbare locatie is hier onderdeel van. Tegelijk weet het college dat het bezit van vastgoed voor haar geen doel op zich is. Daarnaast is in het Mijlenpalendocument opgenomen dat de gemeente in overleg met politie en justitie komt tot een plan en uitvoering dat de samenwerking tussen de BOA's en politie versterkt en de nabijheid, herkenbaarheid en aanspreekbaarheid in de samenleving vergroot. Inmiddels is er een gezamenlijk project gestart om de samenwerkingsafspraken vorm te geven. Het op termijn fysiek bij elkaar brengen van politie en BOA’s is een van de stappen, die gezet kan worden om de samenwerking te versterken.
Politiebureau Veghel Gelet op het programma van eisen van de politie en de randvoorwaarden is, alle belangen en risico's wegend, aankoop en verbouwing van het pand Stadhuisplein 4 (huidige politiebureau) de meest voor de hand liggende en meest haalbare optie. De politie zal voor een periode van 10 jaar de benodigde gebruiks-, werkruimte, parkeer- en stallingsruimte huren. Het totale pand heeft 1.741 m2 verhuurbare vloeroppervlakte en zou zeer geschikt gemaakt kunnen worden voor een soort van 'Zorg- en Veiligheidshuis Meierijstad'. Een gebouw waar nu reeds politie en brandweer in gehuisvest zijn en een gezamenlijk gebruiksruimte hebben. Om de overige beschikbare ruimte te vullen wordt gezocht naar een huurder of meer huurders, het liefst uit het zorgdomein zodat de cruciale verbinding tussen zorg en veiligheid ook fysiek mogelijk wordt gemaakt. Gesprekken hierover met enkele potentiële huurders zijn reeds gaande. Voor nu is het doel hierbij om te komen tot een intentieovereenkomst tot huur.
Financiële consequenties en routing Het beschikbaar stellen van een krediet van € 2.160.000,--waarvan € 850.000,-- (exclusief notariskosten) in verband met de aankoop van het pand gelegen aan het Stadhuisplein 4 te Veghel (politiebureau) in 2019 en € 1.310.000,-- in verband met de verbouwing van het pand in 2020. De benodigde investeringen in 40 jaar af te schrijven en de kapitaallasten van respectievelijk € 29.750 en € 45.850, structureel op te nemen in respectievelijk de begroting 2019 e.v. en begroting 2020 e.v. De overige eigenaarslasten van het gebouw, € 14.280, opnemen in de begroting 2019 en verder. De verdere financiële consequenties van de aankoop verwerken in de begroting 2019 en verder.
Hoofdbureau en steunpunten politie in Meierij In 2013 is gestart met sturing op realisatie van een compacte huisvestingsportefeuille van het korps Nationale Politie. In het Strategisch Huisvestingsplan zijn ook afspraken gemaakt over de huisvesting van de wijkteams binnen de basisteams. Het is de bedoeling dat de komende tijd tot 2025 het strategisch huisvestingsplan Oost-Brabant wordt uitgevoerd. Voor het basisteam Meierij betekent dit dat het hoofdbureau gehuisvest wordt in Boxtel en dat zowel in Drunen als in Veghel een zogenaamd groot steunpunt wordt gerealiseerd. In de eerdere opzet zou het bureau in Schijndel verdwijnen en zouden de teams Schijndel/Sint-Oedenrode en Veghel samengevoegd worden op een centrale locatie. Het resultaat van diverse gesprekken over de huisvesting is dat er inmiddels vanuit de Nationale Politie alsnog akkoord is gegeven op het handhaven van een groot steunpunt in Schijndel. In die zin verandert er niets voor de zichtbaarheid, bereikbaarheid en de aanrijtijden van de politie voor de inwoners van Meierijstad. Echter in de huidige bureaus in Schijndel en Veghel zijn ook nog andere politiediensten gehuisvest die op termijn elders worden ondergebracht. Derhalve zijn de bureaus voor het toekomstig gebruik als groot steunpunt te groot. Het steunpunt groot is tevens opkomstlocatie en is als gevolg daarvan voorzien van een combinatie van kleedruimten, kledingkasten, douches/toiletten, pantry met ontmoetingsruimte, een wapenkamer. De compacte opbouw (ca. 400 m2) van het steunpunt biedt faciliteiten voor een team van ongeveer 40-50 personen, waarbij men uitgaat van niet gelijktijdige aanwezigheid van het complete team.
Consequenties Strategisch huisvestingsplan voor politiebureaus te Veghel en Schijndel Vanuit de taakstelling om te komen tot een compacte huisvestingsportefeuille wil de Nationale Politie dat deze panden worden verkocht. Vanaf april 2018 is de gemeente in gesprek met de politie over de eventuele overname van de panden, gelegen aan het Stadhuisplein te Veghel en aan de Kerkendijk te Schijndel. Er is in de afweging van belangen geen onmiddellijke reden voor aankoop van het politiebureau te Schijndel. Het pand gelegen aan de Kerkendijk 63 te Schijndel is voor overname door de gemeente minder interessant, gelet op de ligging, bruikbaarheid van het pand en het potentieel aan beschikbaar gemeentelijk vastgoed in Schijndel. Vandaar dat in de gesprekken met de politie is aangegeven dat de gemeente afziet van het recht op eerste koop. De politie zal dit pand op termijn op de markt aanbieden en afhankelijk van de ontwikkelingen een deel van het pand terug huren of gaan zoeken naar een locatie in de kern Schijndel waar het wijkteam Sint-Oedenrode/Schijndel in een groot steunpunt gehuisvest kan worden.
Toekomstige huisvesting De politie hanteert in het kader van de toekomstige huisvesting een aantal strategische en operationele criteria: • Maximaal benutten van de bestaande huisvestingsportefeuille • Eigendom van objecten bij meer dan tien jaar gebruik, huur bij een kortere periode • Samenwerking met ketenpartners • Bereikbaarheid, zichtbaarheid en toegankelijkheid • Maatschappelijk verantwoord ondernemen • Afgeschermde locaties • Voldoen aan wet- en regelgeving
Voorlopige koopovereenkomst Op 31 oktober 2018 is overstemming bereikt over de aankoop van het pand voor een bedrag van € 850.000 kosten koper. Onder de ontbindende voorwaarden voor de koper is opgenomen: "het niet verkrijgen van definitieve goedkeuring van college van B&W en de gemeenteraad in de vergadering van 28 maart 2019 of zoveel eerder."
Huur van een deel van het pand Veghel De pand aan het Stadhuisplein is in de huidige situatie deels in eigendom van de gemeente (deel brandweer Veghel) en deels in eigendom van de politie. Door de voorgestelde aankoop wordt de gemeente in zijn geheel eigenaar van het pand. Doordat er voor gekozen wordt om een deel van het pand weer te verhuren aan de politie en andere huurders te zoeken waarmee gestreefd wordt naar marktconforme verhuur wordt voldaan aan het uitgangspunt financieel rendement. De politie zal voor een periode van 10 jaar de benodigde gebruiks-, werkruimte, parkeren stallingsruimte huren. Voor een groot steunpunt wordt uitgegaan van ca. 400 m2 gebruiksruimte. Huurprijs: € 70 per m2 voor de kantoorruimte; € 40 per m2 voor de werkplaats. Met deze bedragen heeft de politie reeds ingestemd. De totale huurprijs wordt hiermee € 36.320 op jaarbasis (uitgaande van 400 m2 kantoorruimte en 208 m2 voor de werkplaats). Na de aankoop is er nog een verbouwing benodigd. Nadat deze verbouwing is gerealiseerd wordt er voor de politie een nieuwe marktconforme huurprijs gehanteerd (minimaal kostprijsdekkend). De definitieve uitgangspunten voor de huurovereenkomst worden in onderling overleg vastgesteld. Bovenstaande afspraken worden hierin opgenomen.