foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Schijndelse Nicole werkt als vrijwilliger bij de Luisterlijn

luisterlijnlogoSchijndel- Regelmatig verschijnen er berichten over psychische klachten als gevolg van de lockdown. Ook bij De Luisterlijn merken de vrijwilligers dat de coronapandemie veel impact heeft. Meteen aan het begin van de crisis zijn alle vrijwilligers gevraagd om wat extra bij te springen om aan de grote vraag tegemoet te komen.

De Schijndelse Nicole van Lierop werkt nu zo’n tweeëneenhalf jaar als vrijwilliger bij de Luisterlijn. Uit haar omgeving kreeg zij een aantal keren achter elkaar het compliment dat ze zo goed kon luisteren. Kort daarna zag ze een reclamespotje van Sensoor (nu De Luisterlijn) op tv. Naar aanleiding daarvan besloot ze contact te zoeken met de organisatie en startte ze met een intensieve training van een aantal dagen. ’Tijdens die meerdaagse training leer en oefen je o.a. met gesprekstechnieken en de verschillende gespreksfasen. Tijdens een gesprek stel je open vragen, je vat regelmatig samen, je vult niet in, als het past vraag je: wil je dat ik met je meedenk? Je bent vooral een klankbord. Gesprekken lopen altijd verschillend maar er zit wel een bepaalde lijn in.’

Na de training is Nicole gestart met een mentor. ‘Deze mentor kijkt en luistert met je mee. Samen evalueer je de gevoerde gesprekken en krijg je feedback. Tijdens de training wordt ook besproken dat je je eigen grenzen aan mag geven en hoe je dit respectvol doet. Daarna kun je zelfstandig aan de slag en volg je één keer per maand een verplichte intervisie bijeenkomst waar anoniem casussen worden besproken.’

De Luisterlijn is altijd heel blij met nieuwe vrijwilligers. ‘Je moet als vrijwilliger voor de luisterlijn goed kunnen reflecteren en stabiel in het leven staan. De verhalen kunnen ook erg aangrijpend zijn dus je moet ook wel kunnen loslaten.’ De bellers of chatters variëren volgens Nicole in leeftijd en is altijd heel gemêleerd geweest. Van jong tot oud, dat is ook wat de Luisterlijn nastreeft. Voor jongeren is er nu ook een aparte lijn te bereiken via www.jongerenhulponline.nl. Via die website kunnen jongeren o.a. terecht bij de Kindertelefoon en de Luisterlijn.

Nicole merkt ook dat er nu veel eenzaamheid is onder jongeren, dertigers, veertigers en ouder. ‘In het begin van uitbraak van het coronavirus was het enorm druk. Nu merk je dat ook nog. Veel psychische gevolgen bij jongeren die zich eenzaam voelen, relaties die niet lekker lopen.’

Nicole bemant 1 dagdeel per week de chat van de luisterlijn.

De luisterlijn is te bereiken op 088- 0767 000, per chat of e-mail via www.luisterlijn.nl . 

luisterlijnlogo

PTS Veghel

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Woonwinkel

Klik > website

Klik > Website

Sterk_FIT

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

Mutsaars

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

Jan de Jong

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

De Sok

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

Twan Vissers

Klik > website

Klik > Website

Guus Auto Service

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2021  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.