foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Fietstunnel Schijndel-Wijbosch: Street Art met lokale thema's zorgt voor 'wow'-effect

LogoTVSchijndelnieuwSchijndel - Het Schijndels college heeft eerder besloten om voor de verfraaiing van de fietstunnel met Street Art lokale gebruikers en doelgroepen te benaderen om mee te denken over de aankleding. Door Street Art expert Dave van den Berg van Dynamo-Eindhoven is dit proces begeleid. Op basis van de opgehaalde informatie heeft hij samen met enkele andere Street Art kunstenaars een fraaie impressie gemaakt waarbij als thema’s onder andere handen, populieren en kousen in rustige kleuren werden uitgewerkt. Afgelopen dinsdag 13 september is het college akkoord gegaan met het impressieplan van Van den Berg (gekozen is voor optie 1, 50 mandagen), die binnenkort de opdracht tegemoet kan zien.

Daarbij zullen Pim Bens en Vincent Huibers de daadwerkelijke Street Art ter plekke gaan aanbrengen op 650 m2 waarbij het plafond vooralsnog niet meegerekend is. Verwacht wordt dat het uiteindelijke resultaat een 'wow'-effect bij de gebruikers van de tunnel zal gaan oproepen. De kunstenaars kunnen eind oktober naar verwachting aan de gang. Het project gaat ongeveer 40.000 euro kosten. De opgenomen afbeeldingen hiernaast (kousen) en hieronder maken onderdeel uit van het gepresenteerde ontwerp en moodboard.


Moodboard
Dynamo-Eindhoven heeft dus van het gemeentebestuur opdracht gekregen de nieuwe fietstunnel Schijndel - Wijbosch te verfraaien met een Street Art project. Op basis van de bij diverse groepen opgehaalde informatie en specifieke Schijndelse kenmerken is een zogenaamd moodboard vervaardigd. De projectleider, de heer Dave van den Berg gaat nu samen met diverse Street Art kunstenaars aan de slag om het idee uit te werken tot een concreet plan.

Geen definitief ontwerp
Het moodboard op basis waarvan het college akkoord is gegaan is nog een impressie een geen definitief ontwerp. In ieder geval zullen belangrijke Schijndelse thema’s in het ontwerp verwerkt worden. Ook de toe te passen kleuren zullen passend zijn bij de omgeving.

Ontwerp voor jong en oud
Dave van den Berg van Dyname Eindhoven heeft met zijn mensen uit de grote hoeveelheid informatie een keuze gemaakt voor een aantal thema’s die zich goed lenen voor een grafisch ontwerp en waar de inwoners zich in kunnen herkennen. Op basis daarvan is een eerste impressie van het ontwerp gemaakt met een begeleidend moodboard.
Bij een gemeente als Schijndel, die bekend staat om zijn kunst, gaat het eigentijdse kunstwerk goed passen, aldus de ontwerpers. Zij hebben gekozen voor een kunstzinnige oplossing vertrekkend vanuit de kunststroming Street Art, die toekomstproof is en waar jong en oud zich in kan vinden.

Handen
De handen die Wijbosch en Schijndel maken en dragen. Er zullen foto’s gemaakt worden van handen van Schijndelnaren, gerelateerd aan de ambachten die werden beoefend. Door de handen niet slechts realistisch over te nemen van de foto, maar deze een interactie aan te laten gaan met de abstracte achtergrond, zal het totaal een interessanter en tevens
rustiger beeld opleveren.

De populier
De populier, de boom die zijn artistieke vorm haalt voornamelijk haalt uit de rijen waarin hij staat, vaak gemanipuleerd door de mens zelf. In rijbeplanting dienen populieren niet alleen als afscheiding, maar bovenal als windkering. Ze hebben dus een beschermende functie net als de fietstunnel.

Breien en kousen
Breien en kousen (sokken) maken, werd benoemd als een belangrijk ambacht waar het gebied bekend om staat. De sok is met zijn motieven en breipatronen als uitgangspunt genomen voor het ontwerp van de grafische vormen die een spannende interactie aangaan met de vormen van de muren, de omgeving en de handen in het ontwerp.

Organisch
Natuur, gras, bos en groen staan hoog in het vaandel bij de gemeente en haar bewoners. De patronen kunnen als achtergrond functioneren van het grafische werk, maar soms ook leidend worden en zo een speelse interactie aangaan met de achtergrond en de handen.


Groen / blauw / grijs / wit / zwart kleurenpallet
Rust, veiligheid, het passen bij de omgeving en de kleurvoorkeur van de bewoners zijn voor ons de belangrijkste argumenten geweest om te kiezen voor een groen / blauw / grijs / wit / zwart kleurenpallet, mogelijk (maar dan slechts minimaal) aangevuld met geel of roodtinten. Het groene refereert aan gras, landbouw, bos en het blauw aan de lucht. Op deze manier sluit de tunnel gezien zijn ligging goed aan bij zijn omgeving.


Actief en dynamisch

De gemeente Schijndel wordt beschreven als actief en dynamisch. Er is veel te doen, met Paaspop als een van de hoogtepunten. Het ontwerp gaat daarom in zijn totaliteit dynamiek uitstralen. Met andere woorden: het moet een toeristische attractie worden waar je speciaal voor naar Schijndel komt en waar de inwoners trots op zijn, aldus de ontwerpers.

De Nachtegaal

Klik > website

Klik > Website

TVSchijndel adverteren

Klik > website

Klik > Website

Scootmobielen Veghel

Klik > website

Klik > Website

InSchijndel

Klik > website

Klik > Website

TVE

Klik > website

Klik > Website

The Social Club

Klik > website

Klik > Website

IT-OK

Klik > website

Klik > Website

PLUS

Klik > website

Klik > Website

Foto Keetels

Klik > website

Klik > Website

ANGRO

Klik > website

Klik > Website

Lacros

Klik > website

Klik > Website

20 FIT

Klik > website

Klik > Website

De Beddenwinkel

Klik > website

Klik > Website

Dennis van der Ven

Klik > website

Klik > Website

De Hoevenbraak

Klik > website

Klik > Website

De Verfzaak

Klik > website

Klik > Website

Vakmeester Guus

Klik > website

Klik > Website

Copyright 2024  TVSchijndel, Je ziet ons echt overal

//