Reactietermijn op nieuwe functie griffier Meierijstad bijna verstreken
Gepubliceerd: zondag 21 februari 2016 13:59
Schijndel - De Kerngroep heeft op woensdag 27 januari dit jaar ingestemd met de door de gezamenlijke werkgeverscommissie aangeleverde concept-profielschets van de beoogd griffier Meijerijstad. Op dit moment is Françoise van Kessel nog griffier van de gemeenteraad in Schijndel, in Veghel bekleedt de heer W. Oosten deze functie, in Sint-Oedenrode is dat mr. M.H.J. van Els. Alledrie de functies in deze Meierijstadgemeenten komen vacant en worden samengevoegd tot een nieuwe functie griffier voor de nieuwe gemeenteraad van Meierijstad, waarvoor de raadsleden nog gekozen moeten worden middels verkiezingen. Vanaf 2 februari jl. werd de nieuwe griffiersfunctie in- en extern opengesteld met een responstijd tot en met 26 februari 2016. De procedure wordt begeleid door Castanho Selectie & Advies. De kandidaat treedt in dienst bij de grootste gemeente (Veghel). De gemeenteraad draagt in januari 2017 zorg voor de definitieve benoeming. Hieronder vindt u de opdracht voor de beoogd griffie en de eisen en taken waar de gedreven professional aan moet voldoen en dient te vervullen. Foto: F.G.T.W. van Kessel (Françoise), huidige raadsgriffier gemeente Schijndel
Profielschets beoogd griffier voor de nieuw te vormen gemeente Meierijstad Gedreven professional met een sterk ontwikkelde sensitiviteit die in staat is te bouwen en te verbinden.
Over de griffie, omvang en inrichting Om antwoord te geven op de vraag hoe de griffie van de nieuw te vormen gemeente Meierijstad er uit zal komen te zien, is een Gezamenlijke Werkgeverscommissie in het leven geroepen. Voor de inrichting van de nieuwe griffie wordt gekozen voor een slanke en slagvaardige griffie met een formatie van 4,8 fte. De formatie bestaat uit een griffier, twee raadsadviseurs en 1,8 fte administratieve ondersteuning. Tijdelijk wordt een extra raadsadviseur voorgesteld voor het stroomlijnen van de nieuwe processen en het ondersteunen van de raadsleden in de nieuwe omgeving en dynamiek
Opdracht voor de beoogd griffier Voor de beoogd griffier geldt dat de functie in twee fasen te verdelen is: tot 1 januari 2017 is de beoogd griffier samen met de collega’s en raadsleden actief met het nadenken over de rol en samenstelling van de griffie en het verrichten van de voorbereidingen naar de herindeling toe. Vanaf 1 januari 2017 ondersteunt de griffier de nieuwe raadsleden bij hun taken. De beoogd griffier gaat er voor zorgdragen dat de raad van de nieuwe gemeente de uitdagingen van een grotere gemeente binnen het grotere geheel (regio/provincie/landelijk) aan kan met de ondersteuning van een professionele griffie. De beoogd griffier heeft in het bijzonder aandacht voor de eerste periode van de transitie (fusie per 1 januari 2017, samenvoegen van fracties en raden met diverse achtergronden en werkwijzen). De beoogd griffier zorgt er voor dat er op de fusiedatum een nieuwe griffie staat. Het vervullen van reguliere taken van de griffier (vanaf 1 januari 2017) in een context van een nieuwe gemeenteraad met 35 zetels.
Context van de functie De griffier heeft tot doel de gemeenteraad te ondersteunen bij het vervullen van de aan de raad toegekende verantwoordelijkheden (kaderstelling, controleren en volksvertegenwoordiging). De griffier heeft een spilfunctie in het lokale bestuur. Het is de griffier die er aan bijdraagt dat de raad de verantwoordelijkheid optimaal waar kan maken en op een professionele manier een rol speelt in het politieke besluitvormingsproces. De griffier adviseert de raad professioneel en is onafhankelijk.
Een goed oog voor de politiek-bestuurlijke dynamiek is van belang evenals het goed kunnen schakelen daartussen. De griffier start in een organisatie die volop in opbouw is voor de nieuwe gemeente Meierijstad. Dit vraagt de nodige flexibiliteit en samenwerking in de uitvoering van de taken. De griffier vervult een neutrale rol en is in staat àlle raadsleden optimaal te ondersteunen. De griffier gaat vertrouwelijk om met de informatie die door spelers uit het lokale bestuur wordt aangedragen. De griffier is gezaghebbend en kan zowel heldere verhoudingen realiseren tussen raad en college, als de kwaliteit van besluitvorming bevorderen. Daarnaast neemt de griffier actief deel aan de driehoek (burgemeester, gemeentesecretaris en griffier) en draagt bij aan een optimale samenwerking. Natuurlijk draagt de griffier zorg voor de logistieke en procedurele zaken, maar ook de stimulerende en procesgeoriënteerde rol richting presidium en raad wordt optimaal ingevuld. Dit kan onder meer tot uitdrukking komen in het faciliteren van de raad om (meer) naar buiten toe op te treden. De griffier wordt bijgestaan door een kleine griffie. De griffier draagt verantwoordelijkheid voor het functioneren van de medewerkers van de griffie en legt in laatste instantie, en door tussenkomst van de werkgeverscommissie, verantwoording af aan de raad. De griffier werkt conform artikel 107a Gemeentewet. Is eindverantwoordelijk voor het adviseren over en ondersteunen van processen van de gemeenteraad en de daaraan gelieerde organen, inclusief het verlenen van hieraan gekoppelde producten en diensten en het sturen op en bewaken van de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces. Er is sprake van politieke dynamiek met veelal tegenstrijdige belangen. Er is een vijftal hoofdtaken te onderscheiden:
Generieke taken - Resultaatgebied 1: Advisering raad • adviseert en ondersteunt de raad over de inhoud en toepassing van raadsinstrumenten; • initieert, volgt en evalueert complexe en strategische bestuurlijke ontwikkelingen en vertaalt deze in initiatieven, uitvoeringsplannen en voorstellen; • bevordert en draagt zorg voor de ontwikkeling en implementatie van beleids- en beheersinstrumenten; • adviseert over en draagt zorg voor de ontwikkeling en uitvoering van het communicatiebeleid van de raad; • stuurt, regisseert en adviseert de raad over strategische processen en vraagstukken op het gebied van bestuur en organisatie en begeleidt onderzoeken van en voor de raad. - Resultaatgebied 2: Ontwikkeling • adviseert over en ondersteunt bij de totstandkoming van de (strategische) termijnagenda en de invulling van de beleids- en beheercyclus; • adviseert over het functioneren van de raad en draagt zorg voor de ontwikkeling en implementatie van procedures en werkprocessen; • bevordert en bewaakt de professionele facilitering en invulling van de rol van de raad; • ondersteunt en adviseert raadsleden bij hun verdere professionalisering; • bevordert en bewaakt de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces en doet verbetervoorstellen. - Resultaatgebied 3: Integraal management • draagt zorg voor het management van de raadsondersteuning; • draagt zorg voor de inzet van mensen en middelen ter realisatie van de producten en diensten; • draagt zorg voor de totstandkoming van resultaatgerichte afspraken met medewerkers en het monitoren en bijsturen van de performance; • draagt zorg voor de deskundigheidsbevordering en innovatie van de organisatie; • bevordert en draagt zorg voor het informatiebeheer en de externe ontsluiting van bestuurlijke stukken; • is bestuurder in de zin van de WOR voor de medewerkers van de griffie. -Resultaatgebied 4: Procesmanagement • stuurt, bewaakt en ondersteunt bij de afdoening/naleving van afspraken; • draagt zorg voor de voorbereiding, ondersteuning en afhandeling van vergaderingen door de griffie; • realiseert en bewaakt de secretariële, administratieve, logistieke en facilitaire ondersteuning; • verzorgt en bewaakt de afstemming en verbinding tussen gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie; • voert de regie bij interactieve processen met burgers, bedrijven en/of instellingen. - Resultaatgebied 5: Netwerken • vertegenwoordigt de raad in interne en externe overlegsituaties; • ontwikkelt en onderhoudt een relatienetwerk; • initieert en bevordert samenwerking met (externe) organisaties/partijen; • bewaakt en stuurt de interne en externe raadscommunicatie; • bewaakt en beheert contracten met partijen/belanghebbenden; • creëert intern draagvlak voor beleid en beleidsontwikkelingen.
Functie-eisen • academisch werk- en denkniveau; • minimaal vijf jaar ervaring met strategische advisering in een bestuurlijke omgeving; • ervaring als griffier heeft de voorkeur; • visie op de toekomstige ontwikkelingen binnen het openbaar bestuur; • visie op het realiseren van nieuwe ontwikkelingen in een dynamische omgeving; • sterk ontwikkelde sociale, communicatieve en coachende vaardigheden.
Competentieprofiel • open en toegankelijke communicator: is benaderbaar en legt gemakkelijk contacten met mensen, luistert goed; • samenwerker en verbinder die graag met anderen werkt en stevig in de schoenen staat; • proactief: doet (verbeter-)voorstellen en anticipeert op aanstaande ontwikkelingen op basis van de ambities van de raad; • flexibel en stabiel; kan omgaan met onverwachte ontwikkelingen, behoudt het overzicht en raakt niet snel uit balans; • besluitvaardig en daadkrachtig: hakt knopen door, draagt zorg voor realisatie; • overtuigingskracht: beschikt over goede uitdrukkingsvaardigheden en kan goed beargumenteren; • procesgericht en oog voor voortgang van ingezette trajecten: bewaakt het overzicht en anticipeert op mogelijke vertragingen; • visionair: heeft een visie op de kwaliteit van openbaar bestuur en de rol van de griffie en is in staat een lange termijn perspectief te formuleren; • (politieke) sensitief: heeft oog voor de belangen van mensen en weet wat er maatschappelijk, bestuurlijk en in de organisatie leeft en handelt daarnaar, heeft oog voor de effecten van het eigen gedrag; • betrouwbaar/integer: is vertrouwenwekkend als gesprekspartner en gaat vertrouwelijk met de verstrekte informatie om; • klantgericht en resultaatgericht: heeft oog voor de wensen van anderen en handelt daar naar, boekt concrete resultaten en is erop aanspreekbaar als deze resultaten achterblijven.
Arbeidsvoorwaarden en procedure De functie wordt gehonoreerd in schaal 14. Het maximale salaris bedraagt ruim € 6.000, - bruto per maand op basis van een fulltime dienstverband. Het betreft een contract voor onbepaalde tijd. De Gezamenlijke Werkgeverscommissie (GWC) draagt de beoogde kandidaat voor aan de Kerngroep. Kandidaat treedt in dienst bij de grootste gemeente (Veghel). De gemeenteraad draagt in januari 2017 zorg voor de definitieve benoeming. De procedure wordt tegelijkertijd in- en extern opengesteld. De leden van de GWC en een vertegenwoordiger namens de Stuurgroep vormen de selectiecommissie. De adviseur van Castanho voert in februari en maart de selectiegesprekken en draagt enkele kandidaten voor aan de selectiecommissie. De sollicitatierondes met de selectiecommissie zijn op maandag 14 maart en dinsdag 22 maart (beide middag/avond) gepland. Een eventueel assessment vindt plaats op vrijdag 25 maart en het arbeidsvoorwaardengesprek op maandag 4 april. De Kerngroep vergadert op woensdag 13 april.
Solliciteren of meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met drs. Ellen Bruin, telnr. 06-20303256 of per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U kunt solliciteren tot en met 26 februari 2016 via www.castanho.nl/vacatures. Spoedig na het verstrijken van de reactietermijn worden kandidaten uitgenodigd voor een eerste selectiegesprek.
De volledige profielschets met aanvullende informatie over Meierijstad vindt u hier.