Dag 6 Dakar - Graspollen, klapzand en stenen houden BAS Dakar bezig
Gepubliceerd: zaterdag 09 januari 2016 13:15
Uyuni – Gisteren vrijdag 8 januari zijn de deelnemers tijdens de 6e etappe van en naar Uyuni (Bolivia) gereden. De motoren, quads en auto’s reden vandaag de langste special van deze Dakar en een gescheiden route van de trucks. De auto´s, motoren en quads legden een special van 542 km af en de trucks eentje van 295 km. Allemaal rondom de zoutvlakte waar ze vorig jaar tijdens de vorige Dakar-editie nog dwars overheen moesten rijden. Tovy Price won gisteren voor de derde keer de etappe bij de motoren. Sjors van Heertum kwam als 67e over de meet, zijn broer op de 81e plaats. In het algemeen klassement zijn Sjors en Capspar toch weer een aantal plaatsen gestegen, mede door het uitvallen van andere motorrijders. Sjors staat op de 68e en Caspar op de 90e plaats. Vandaag zijn de renners tijdens de 7e etappe onderweg van Uyuni naar Salta waar het regent. foto: Dakar organisatie, overgang naar Bolivia
Foto's:ingestuurd door Rallymaniacs
Pittige etappe BASDakar: Een echte pittige Dakar-etappe, de zesde rit. Daar was iedereen bij BAS Dakar het over eens. Lang ook vooral, met 542 kilometer rond het zoutmeer van Uyuni. En heel gevarieerd, dat ook. Maar de meningen of het 'leuk' was, liepen nogal uiteen bij terugkeer van de heren in het bivak in Uyuni.
Draaien in het klapzand, heerlijk Ja, vond Jan van Gerven. Vooral het eerste gedeelte. "Ik heb het zo naar mijn zin gehad: graspollen, draaien in het klapzand. Heerlijk! Daarna was het heel snel, maar nog steeds mooi rijden. Het was wel een eind. Tanken op 400 kilometer en dan nóg 140 kilometer voor de boeg hebben. Dat zijn serieuze afstanden."
In de fesh-fesh gevallen Nee, vond Marco van Geel. Maar dat had er alles mee te maken dat hij op ongeveer 60 kilometer in de proef in het fesh-fesh was gevallen. "En dan zit je niet meer lekker op de motor. Ik heb flink moeten bijten naar de finish. Misschien nog vervelender was het dat er toen nog 180 kilometer verbinding achteraan kwam. Er kwam geen eind aan."
Mooi en stomvervelend Ja en nee, vond Sjors van Heertum. Het begin was mooi en afwisselend, maar de laatste 50 kilometer en die lange verbinding waren stomvervelend. "Ik hou niet van stenen. Ze lagen vrij vast, maar er hoeft er maar eentje los te liggen… Ik ben er halfgas overheen gehobbeld. Op dat laatste stuk zijn er dus een heleboel voorbij gekomen. De verbinding was gewoon rottig. Een saaie weg, maar met allemaal hobbels, zodat je moest blijven staan. Maar met een maximum snelheid van 90, schiet dat voor geen meter op."
Etappe 7: Uyuni - Salta De deelnemers moeten vandaag zaterdag 9 januari een special van 336 km afleggen van Uyuni naar Salta. De klassementsproef is opgedeeld in twee stukken.
Starttijden (Ned. tijd) • Motoren: 11.00 uur • Quads: 12.08 uur • Auto's: 13.44 uur • Trucks: 15.11 uur Volgens de organisatie stonden er vandaag nog 117 motoren, 36 quads, 96 auto's en 52 trucks aan de start van de zevende etappe.